SEO er Search Engine Optimalisering eller søkemotor Optimalisering
Malen for søkemotoroptimalisering
1. Bygg opp, konstruer en god side, helst fra bunn med bruk av koder osv. Om bruker maler / programmer, vær sikker på at de er søkemotor vennlige. Ha ikke for mye bilder osv. på hovedsiden.
2. Skriv en god tekst på hovedsiden som inneholder de relevante ord (søkeord) for det du driver med der de naturlig hører hjemme i flyten, strømmen. Denne behøver ikke være lang, men informativ.
3. Sett inn et passende antall intern og eksternlinker, inn/ut, der de naturlig hører hjemme i flyten på hovedsiden. Helst ha en inn med relativt mye trafikk, kan gå begge veier, men bør ikke ledes for mye bort.
4. Sett opp de andre, og undersider osv. med det som er relevant og la knappene eller navnene til disse være relevant til det du driver med eller nøkkel ordene for dette med et mindre antall intern og/eller eksternlinker.
Dette virker og er i stor grad uavhengig av meta- osv. samt det å få sitt nettsted bekreftet osv, hos søkemotorene selv om dette også anbefales, men ikke vitalt.
Mer om SEO
Besøk søkemotoroptimalisering på Facebook.
Er det å optimalisere bruken av sosiale medier for et firma,
gruppe eller person.
Mer om SMO
Definisjon av organisk søkemotoroptimalisering:
Er
en prosess som har til hensikt å øke nettsidenes synlighet basert på
søkemotorenes anbefalinger og standarder samt egne
markedsføringsstrategier og markedsføringsmål. er
basert på kunnskap om søkemotorenes virkemåter, har som mål å øke en
nettsides synlighet med hensyn på relevante søkeord, skal sikre at de
markedsføringsmål man har satt seg nåes, og må være en del av en
veldefinert markedsføringsstrategi. Vår definisjon av begrepet avviker
positivt fra dem man vanligvis finner på nettet: For det første
inkluderer vi markedsføringsstrategier og markedsføringsmål da disse
driver behovet for synlighet. For det andre tar vi ikke med ”betalte
katalogoppføringer” og liknende. Grunnen er at det vanligvis er
unødvendig å betale for katalogoppføringer for å øke synligheten.
(Det
er bedre å benytte ressursene på å øke din organisasjons kompetanse på
søkemotormarkedsføring.)
Definisjon av organisk søk:
De sider som kommer opp når søker på f. Eks. ”fisk” i google uten at er annonsering eller annonser. Organiske søkeresultatene blir oppføringer på søkemotorens resultatsider som vises på grunn av sin relevans i forhold til søkeordene, i motsetning til de som er reklame. I kontrast, kan ikke-organiske søkeresultatet betale per klikk-annonsering.
Man oppnår mange fordeler ved å tenke søkemotormarkedsføring når man lager nettsidene sine. Noen av fordelene med organisk søkemotoroptimalisering er at: du blir synlig for de som utgjør målgruppen din når de benytter en søkemotor for å søke informasjon, de har behov for et produkt/tjeneste eller de er i en kjøpssituasjon, du sparer ressurser på dyr internettannonsering og katalogoppføringer. du får konkurransefortrinn ved at bedriften blir mer synlig på Internett. du får kvantifiserbare resultater når det gjelder rangering i søkemotorene og du kan dermed måle alle effekter og styre utviklingen over tid.
Undersøkelser viser at 85% av brukerene ikke ser på mer enn 20 til 30 treff (2 til 3 sider) når de søker på nettet. Det er derfor viktig at dine sider listes under de søkebegrep som er relevante for dine produkter blant de første 30 treffene. Test om dine websider er synlige:Velg tre søkebegrep som du ønsker å bli funnet på. (Tenk på vilke ord/begrep interessenter og kunder vil benytte for å finne dine produkter og tjenester). Søk på disse søkeordene på . Google er Norges mest brukte og største søkemotor. Google leverer søkeresultater til Sol/Eniro/Kvasir og ABC Startsiden. Er du synlig i Google er du synlig i de fleste andre søkemotorer ikke bare i Norge, men hele verden. Sjekk rangeringen. Hvis du finner dine websider på en av de tre første sidene (plass 30 eller bedre) er du synlig. Finner du ikke dine websider blant de 30 første treffene i resultatlisten er du ikke synlig for dine potensielle kunder og bør kontakte oss slik at vi kan hjelpe deg med å bli synlig i søkemotorer.
Mer om SEO
Søkemotoroptimalisering, SEO er Search Engine Optimalisering eller søkemotor Optimalisering. SEO
er ikke et eget begrepeller fag - det som det dreier seg om er å lage
websidene riktig, riktig konstruert, gode tekster osv. Det blir likevel
ofte oppfattet som to forskjellige ting uten at det direkte er det da
begge er tett knyttet sammen eller til hverandre. Og du kan ha utmerket
design, ser veldig pen ut, uten at den er søkemotorvennlig eller
motsatt.
Search Engine Optimalisert innhold er et
kinkig sak og du må være i stand til å skape en fin balanse mellom
søkeord og innhold i den naturlige tekstflyten for å få de beste
Internet Marketing resultater. Innhold med en intens søkeord tetthet kan
faktisk gi en negativ effekt på rangeringen din like mye som en lav
søkeord tetthet kan. Innhold må også være informativ for å sikre
trafikken som er rettet til ditt nettsted blir der.
Ikke la en grafisk designer designe websidene dine! Webdesign handler om interaksjon og dynamikk i forhold til dine besøkende.
Det
tar tid for nye sider å kunne indekseres av søkemotorer, og før folk
vil være i stand til å finne nettstedet ditt ved hjelp av søkemotorens
søkeboks, og komme opp i såkalt organisk søk må
dette først skje. Dette kan ta alt fra noen uker til noen måneder og er
dessverre, utenfor vår kontroll om ikke gjøres rett. Det som kommer opp
i organisk søk er også mer foretrukket enn det som dukker opp i form av
annonser på søket.
Inntil webområdet er indeksert, vil folk kunne
finne nettstedet ditt ved å sette din adresse, slik som minside.no, i
nettleservinduet på toppen av siden.
Det er noen ting du kan gjøre for å påskynde prosessen med å få indeksert siden:
*
Søkemotorer som Google viser brukerne områder som de tror brukerne vil
finne nyttig. Det viktigste tingene du kan gjøre for å sikre at det vil
bli indeksert er å skape gode, informativt innhold og oppdatere
nettstedet ofte.
* Søkemotorer leser teksten for å få vite tema
for en side og det er tre koder som spesifikt varsle søkemotoren om hva
en side handler om, tittelen, beskrivelse og nøkkelord tag.
Din
tittel tag skal inneholde de viktigste søkeord eller konsept av siden
din, din virksomhet eller ditt nettsted navnet og plasseringen din om
dette ville være viktig for de besøkende, det bør også være under 70
tegn langt. Her er et enkelt eksempel: Fine gull smykker i ABC Juvel
Firma i by Norge.